Wat doe je als je zonder nadenken je telefoon weer pakt?

Ik heb mijn telefoon, én de jouwe nodig om contact met je te maken. En ik hou van het internet en alle mogelijkheden die het biedt. Nooit meer een Gouden Gids (wie kent die nog? ;))⠀Maar echt. Af en toe wil ik hem wegsmijten. Die van mij dan hè. Ik verdwijn erin, en alles om me heen verdwijnt. Maar als je opkijkt, is er niets veranderd. Lees meer over hoe ik ermee omga… ⠀

Wegvluchten in van alles

Ik ben verslavingsgevoelig. Niet voor niets stopte ik 10 jaar geleden met alcohol. Als ik nu geen relatie had, was ik elke avond aan het gamen of binge-watchen, for sure. Een pak koekjes is dezelfde avond nog op. Oreo dan he. Maria-kakies blijven lekker liggen. Ik koop wel Oreo. Nog eentje. Ze roepen naar me. M&M’s idem dito.⠀

Meestal als ik moe ben of verdrietig, en dat niet wil voelen. Tegelijkertijd heb ik het diepe verlangen: ik wil gewoon oprecht voelen wat er is. Waar ik ben, daar wil ik mijn aandacht hebben. Zó lastig. ⠀

Als de rouw nog rauw voelt

En als het voor mij lastig is, met nu een veel lichter leven na een aantal zware jaren. Hoe is het dan als je nog rauw verdriet hebt om je kindje(s) of zwangerschap, of kinderwens waar je afscheid van moest nemen. Het was heftig, ik kan zo weer bij de zwaarte van het gevoel. Liefdevol en intens verdrietig. Vaak wilde ik het niet voelen. ⠀

Soms was het verdriet zó overweldigend, dan kon je er echt niet omheen. Maar als het minder direct is, en je eigenlijk ook zo graag weer gewoon wil léven, dan is vluchten snel gedaan. En social media altijd dichtbij. Maar juist frustrerend als eigenlijk een ander gevoel aandacht nodig heeft. ⠀

Mindful rouwen

Opmerken wat er is. Zorgvuldig en nieuwsgierig, daar gaat het over in mindfulness. Mindful rouwen. Dat doe je dan. Maar hoe? Een simpele oefening:⠀

Je kijkt nu op je telefoon. Waar ben je? Wat gebeurt er om je heen? Wat gebeurt er van binnen? Hoe voelt je lichaam aan? 

Merk het gewoon maar op, niks is goed of fout aan wat je voelt.

De volgende keer dat je je telefoon automatisch pakt (of merkt dat je doelloos aan het scrollen bent) denk dan eens aan deze post, adem 3 keer bewust diep in en uit en vraag je af “Wat voel ik nu echt?” en “Wat heb ik nodig?”. Wat is goed voor je?.⠀

Zorg voor dat gevoel. Het mag er zijn, het is van jou.

Dit soort oefeningen zijn onderdeel van mijn begeleiding na verlies. Wil je hier meer over weten? Een concrete vraag stellen?

Neem gerust contact met me op, een kennismaking is altijd gratis.