Verwerken van zwangerschapsverlies: hoe dan?

Helaas: jouw zwangerschap is voortijdig geeindigd. Het is nu een paar weken of misschien maanden geleden, en langzaam begin je te beseffen dat je het verdriet om het verlies van je zwangerschap niet zomaar “even verwerkt. Het lukt je niet om het aan je omgeving uit te leggen, maar je voelt het gemis vanhet kindje dat je nooit hebt kunnen leren kennen. Het doet pijn, zwaar en drukkend op je hart. De wereld ziet nog vaak grijs en grauw, ook als de zon schijnt

Mensen zeggen tegen je: “Je moet toch door”, maar hé, is dat niet wat je uit alle macht probeert? En is het dan nog niet goed genoeg? Je zoekt naar manieren om weer de oude te worden, maar je verdriet prikt nog vaak door je gemaakte glimlach heen. Het kost je bakken met energie om de schijn op te houden. Om blij te zijn voor vriendinnen die zwanger worden. Om op kraambezoek te gaan. Of niet. En je daar dan weer schuldig over te voelen. Om afstand te houden op social media en appgroepen omdat de baby- en echofoto’s je om de oren vliegen.

Het maakt je onzeker en verdrietig: snappen ze dan niet dat dat zo pijnlijk voor je is?

Herken je dit?

  • Je bent weer zo moe. Zou jezelf soms het liefst in je slaapkamer opsluiten om niet steeds met de buitenwereld geconfronteerd te worden.
  • Je piekert veel, waarom het misging, of het iemands schuld is, hoe het moet in een volgende zwangerschap. Als dat nog gaat lukken, opnieuw zwanger worden?
  • Je partner en jij verwerken het verlies zo anders. Je wil graag praten maar hij lijkt het niet te snappen of liever weg te wuiven.
  • Als je met je vrienden praat, dan voel je je toch verplicht om na een paar zinnen te vragen “En hoe gaat het met jou?”. Al zou je liever nog even uithuilen.
  • Op je werk voelt het alsof je in de verkeerde film zit.
  • Sommige vrienden houden afstand na het verlies, anderen zeggen “Ik ben er voor je”, maar je hoort niks van ze. Je weet dat je hen kan bellen, maar dat is juist wat je nu zo moeilijk vindt. Het maakt je verdrietig en eenzaam. Komt dat ooit weer goed?
  • Je merkt dat je veranderd bent door het verlies, en meer rust, tijd en ruimte voor jezelf nodig hebt dan eerst. Maar dat kan toch niet blijven duren? Op een gegeven moment moet het ook klaar zijn, vind je.
  • Je hebt last van allerlei gepieker, waardoor je toch weer doet wat je denkt dat anderen verwachten, ook al wil je zelf eigenlijk wat anders.
  • De manier waarop je normaal gesproken de dingen aanpakt, lijkt nu niet meer te werken, en daar voel je je heel onzeker door.

Hoe zou het zijn als je leert om nare gevoelens de ruimte te geven, zonder erin te verdrinken?

Dat dat mag, dat jij dat kan, dat je erop leert vertrouwen dat je gevoel een leidraad is. Een hele waardevolle, die je mag volgen. Van daaruit kies je als vanzelf wat je op dit moment nodig hebt.

Ok dit zijn een hoop abstracte woorden misschien, laat me het concreet maken.

Je zou dit aan de volgende dingen merken:

Dat je rustiger bent in het doorleven van je rouwproces
Dat je je minder eenzaam voelt.
Je hebt meer energie
Wisselingen in je stemming kan je handelen
Het lukt je beter om je grenzen te voelen en aan te geven
Je hebt een betere band met je partner 
Je staat weer midden in het leven, met zowel vreugde als verdriet

Individueel traject

Dit kan met mijn individuele coachingstraject. Over een periode van ongeveer 3 tot 5 maanden begeleid ik je persoonlijk, en help je om met meer vertrouwen te leven. We maken 5 face-to-face afspraken van anderhalf uur, en tussendoor hebben we contact via Whatsapp of mail.

We plannen de afspraken tot minimaal na je uitgerekende datum, omdat je juist in die periode vaak wat extra steun kunt gebruiken.

We spreken af op een plek die zowel voor jou als voor mij prettig is en waar je jezelf kan zijn. Dat kan in een coachruimte in Rotterdam Noord of -Centrum. Bij mooi weer en als je het prettig vindt, kunnen we de afspraken buiten plannen, de natuur heeft een hele fijne werking, is de ervaring van de moeders die ik tot nu toe heb begeleid.

Voor de eerste afspraak kan ik ook bij je aan huis komen (regio Rotterdam).

De basis is dat we face-to-face afspreken, maar als het een keer zo uitkomt, kan het via een video-call (Zoom/Skype). Dan kan het ook in de avond.

Mocht je tussen de afspraken door tegen dingen aanlopen, dan kun je me mailen of Whatsappen.

 

Na dit traject:

  • Voel je je beter gehoord en begrepen.
  • Ben je beter in staat om nare gevoelens er te laten zijn, zodat ze je niet meer zo overweldigen.
  • Kun je beter voelen wat op dit moment haalbaar en goed voor jóu is, en je kunt dit aangeven aan je omgeving.
  • Maak je keuzes die bij jou passen
  • Ben je in staat aan te geven hoe je je voelt en wat je nodig hebt van mensen.
  • Geef je ruimte aan je verdriet, waardoor je niet meer met zo’n opgekropt gevoel rondloopt.
  • Kun je concreet vorm geven aan je gevoel, op een manier die bij jou past. Hierdoor krijg je zelf meer invloed op je rouwproces.

Wat levert dit je op?

 

Je voelt je minder alleen.

Je houdt meer energie over.

Je hebt minder last van piekeren.

Je zoekt die mensen op, waar je jezelf kan zijn.

Er is meer openheid naar je partner en de omgeving.

Je ervaart vertrouwen in het rouwproces, hoe zwaar het ook kan voelen.

Je komt los van de verwachtingen van anderen, los van wat jij denkt dat “hoort”.

Niemand anders kan jouw rouwproces doorlopen, dus je kunt het maar beter op jouw manier doen. 

Alles op een rijtje

De kosten voor dit traject zijn € 500,-..
Je kunt dit desgewenst in 3 termijnen van € 175,- of 4 termijnen van € 133,- betalen (incl. administratiekosten)
 
Wat krijg je hiervoor?

– 5 begeleidings-gesprekken van 1,5 uur, waarin het helemaal over jou en jouw gevoel mag gaan.
– We spreken af in een sfeervolle ruimte in Rotterdam Centrum, of buiten in een bos of park in Rotterdam.

Extra ondersteuning:

– Ingesproken visualisatie/mindfulness-oefeningen die je te helpen verdriet te voelen, maar ook te begrenzen.
– Een online videoserie over meer ruimte ervaren voor wat je denkt en voelt.

 
Elisabeth heeft me geholpen om de gevoelens er gewoon te laten zijn, dat het oké is om je zo te voelen en dat het hoort bij het rouwproces. Door de wandelcoaching kreeg ik letterlijk een beeld van de fase van rouw waarin ik me op dat moment bevond. 
Carolien

Elisabeth speelde op een fijne manier in op waar mijn behoeften van dat moment lagen. Ik voelde me gehoord en begrepen. Elisabeth gaf me praktische tips en opdrachten om dieper in te kunnen gaan op onderliggende gevoelens, deze te onderzoeken en leren deze beter te begrijpen. Waar ik na afloop van de gesprekken verder mee aan de slag kon.

Lisa

Het is zo fijn om het wat langer over mijn overleden kindje en mijn gevoel te hebben. Bij vrienden vraag ik toch na een paar zinnen weer hoe het met hen gaat.
Marieke

Vijf redenen om vooral NIET te starten met dit traject:.

 

  1. Je denkt: “Het moet nu onderhand maar eens over zijn
  2. Je vindt dat je het alleen moet kunnen verwerken, ook nu je dit meemaakt.
  3. Je praat liever niet met iemand die precies weet hoe het voelt om een gewenste zwangerschap te verliezen. Al dat begrip, bah…
  4. Je woont in Groningen (hoewel ik dat oprecht de mooiste provincie van het land vind, is het wat ver misschien)
  5. Je houdt niet van een luisterend oor, warmte en het gevoel dat je helemaal ok bent zoals je bent.

Als je tot hier gelezen hebt, ben je bij mij dus wel aan het goede adres.

Maken we kennis via telefoon/skype?